Estatutos Inscritos 3 de Octubre 2.011-Modificación y Actualización (PDF)
Assumpte: notificació de la resolució del conseller de Presidència
De conformitat amb l’article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, us notific la Resolució del conseller de Presidència de 3 d’octubre de 2011 per la qual s’ordena la inscripció de l’adaptació a la llei orgànica 1/2002 amb modificació d’estatuts de l’associació Associació de propietaris de Finques Rústiques de les Illes Balears en el Registre d’Associacions de les illes Balears amb e! núm. 311 0000031 54, d’acord amb el que estableix la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, i us la tramet, adjunt.
Us comunic que, d’acord amb aquesta resolució, s’ha practicat l’assentament i l’obertura del full registral que pertoca a aquesta associació. Amb la present us adjuntam un exemplar dels Estatuts segellats pel Registre,
Contra aquesta resolució —que posa fi a la via administrativa—, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant ei conseller de Presidència en el termini de d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de ^Administració de la Comunitat Autònoma de les illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 3 d’octubre de 2011
Le cap del Servei d’Entitats Jurídiques
Informe-proposta i resolució relativa a l’adaptació a la Llei orgànica 1/2002 amb modificació dels Estatuts de P Associació de propietaris de Finques Rústiques de les liles Balears inscrita en el Registre d’Associacions de les Illes Balears amb el número 311000003154
Fets
- En data 27 de juny de 2011, l’Associació de propietaris de Finques Rústiques de les Illes Balears va notificar al Registre d’Associacions de les Illes Balears, mitjançant un certificat del secretari amb el vistiplau del president, les circumstàncies requerides per la disposició transitòria primera de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació. Una vegada esmenades les deficiències detectades a la documentació presentada s’ha procedit a continuar amb la tramitació del procediment.
 - En data 19 de maig de 2011, en sessió extraordinària de l’Assemblea General, l’entitat acordà modificar els Estatuts. Aquest canvi consisteix a modificar totalment els estatuts per adaptar- los a les prescripcions de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació. Aquest fet s’acredita en el certificat de Pacta de sessió que va expedir el secretari de l’entitat amb el vistiplau del president.
 
Fonaments de dret
- L’article 22 de la Constitució espanyola que reconeix el dret de l’associació.
 - L’article 30.33 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, que atribueix a la Comunitat Autònoma de les liles Balears la competència exclusiva en matèria d’associacions que desenvolupin principalment les seves funcions a les Illes Balears, respectant la seva llei orgànica.
 - La Llei orgànica 1 /2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associacions, i les disposicions complementàries.
 - Els articles 8, 9 i 10 del Reial decret 1497/2003, de 28 de novembre, pel qual s’aprova e! Reglament del Registre Nacional d’Associacions, que regulen la inscripció de la modificació dels estatuts.
 - L’article 2 de! Decret 12/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que atorga les competències en matèria d’entitats jurídiques a la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior, de la Conselleria de Presidència.
 
Conclusió
Per tot això i atès que s’han complert les disposicions vigents en la tramitació d’aquest expedient i la Conselleria de Presidència és competent per resoldre sobre la procedència de la modificació sol·licitada, inform favorablement i propòs al conseller de Presidència que en dicti una resolució en els termes següents:
- Ordenar que s’inscrigui la modificació dels Estatuts de l’Associació de propietaris de Finques Rústiques de les Illes Balears, de Palma, en el Registre d’Associacions de les Illes Balears, en els termes transcrits en el certificat, que consisteix a modificar totalment els estatuts.
 - Ordenar que s’inscrigui l’adaptació a la Llei 1/2002 de l’Associació de propietaris de Finques Rústiques de les Illes Balears en el Registre d’Associacions de les Illes Balears, el domicili a carrer del Carme, núm. 31, 7-2 de Palma i l’actual Junta Directiva la qual està constituïda pels càrrecs següents:
 
- President: Fernando Fortuny Salas
 - Secretari: Carlos Rafael García-Faria Alorda
 - Tresorera: Rosa Maria Ferrer Lloberas
 - Vicepresident: Marc Colom Pizà
 - Vocals: Carlos Rafael García-Faria Alorda, José Félix Ferrer Rotger, Francisca Teresa Gilet Escudero, Antonio Francisco Coll Fortuny, Rosa Maria Ferrer Lloberas i Isabel Maria Llull Mas.
 
- Notificar aquesta resolució a la persona interessada.
 
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució —que posa fi a la via administrativa—, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Presidència en ei termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 3 d’octubre de 2011
La cap del Servei d’Entitas Jurídques
ESTATUTS DEL L’ASSOCIACIÓ DE PROPIETARIS DE FINQUES RUSTIQUES DE LES ILLES BALEARS
Capítol I
Denominació, finalitats i domicili
Article 1
Amb la denominació Associació de propietaris de Finques Rustiques de les Illes Balears es constitueix una associació que, a l’empara de l’article 22 de la Constitució, ha de regular les seves activitats d’acord amb ia Llei orgànica 1/2002, del 22 de març, i amb els seus Estatuts. L’associació té una durada indefinida.
Article 2
Les finalitats de l’associació són:
- a) Fomentar i donar suport a institucions oficials, entitats i associacions de Balears o del qualsevol lloc, així com de particulars, per a crear un clima d’opinió pública favorable al respecte dels drets dels propietaris de les finques rústiques privades de Balears, degut que mitjançant el seu esforç aquestes finques s’han pogut conservar.
 - b) Estimular la participació dels seus socis, mitjançant campanyes d’informació adequades dels projectes de cooperació, per a la millora de totes les propietats rústiques de les Illes Balears, dins de la varietat i diversitat, amb respecte a la llibertat i a la intimitat individual de tots els seus membres.
 - c) Defensar els socis de falses acusacions, de danys i perjudicis, o qualsevol atac ais seus drets, en les seves propietats per accions de qualsevol naturalesa d’altres associacions, entitats públiques o privades o persones físiques, naturals o jurídiques, per interpretacions errònies o arbitraries de normes jurídiques o disposicions legals o administratives, o de costums abusives,
 - d) Promoure que les institucions i entitats públiques o privades col·laborin en les tasques de cooperació ai desenvolupament de les zones rústiques de demarcació territorial de l’Associació.
 - e) Estudiar qualsevol disposició oficial, administrativa, reglamentària o legal, o projectes d’aquestes que puguin suposar una disminució, restricció o limitació dels drets dominicals, d’us o imposin limitacions, càrregues, restriccions, gravàmens o servituds de qualsevol casta sobre les finques rústiques.
 - f) Gestionar i administrar les quanties lliurats a l’Associació per el conjunt total o parcial dels membres, procedents d’entitats públiques o privades, internacionals, nacionals, regionals o locals.
 
- g) Contribuir des del seu àmbit d’actuació ai desenvolupament de la promoció cultural i dels seus valors tradicionals arquitectònics, agrícoles, ramaderes i forestals de les finques rústiques.
 - h) Qualsevol altre objectiu que s’adeqüi a les finalitats de l’Associació.
 
En queda exclòs qualsevol ànim de lucre.
Article 3
El domicili de l’associació, el qual es pot modificar mitjançant un acord de la junta directiva, s’estableix a Palma i radica al carrer del Carme núm. 31, 7, 2n i CP 07003.
L’àmbit d’actuació de !;associació se circumscriu a les Illes Balears
Capítol II
El membres de l’associació, els seus drets i les seves obligacions
Article 4
Poden formar part de l’associació totes les persones amb capacitat d’obrar. Han de presentar una sol·licitud per escrit a la junta directiva, la qual ha de prendre una decisió en la primera reunió que tengui lloc i l’ha de comunicar en la propera sessió de l’assemblea general.
En poden formar part els menors no emancipats de més de catorze anys amb el consentiment, documentalment acreditat, de les persones que supleixin la seva capacitat. Les persones associades menors d’edat, si n’hi ha, no tenen vot en les sessions de l’assemblea general i no poden elegir els membres de la junta directiva ni ser-ne elegits membres.
Article 5
Els drets dels membres de l’associació són:
- Assistir amb veu i vot a les sessions de l’assemblea general.
 - Elegir o ser elegit per als llocs de representació o per exercir càrrecs directius.
 - Exercir la representació que en cada cas se’ls confereixi.
 - Intervenir en el govern i les gestions, els serveis i les activitats de l’associació, d’acord amb les normes legals i estatutàries.
 - Exposar davant l’assemblea general i la junta directiva tot e! que considerin que pugui contribuir a fer més plena la vida de l’associació i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics.
 - Sol·licitar i obtenir explicacions sobre l’administració i la gestió de la junta directiva o dels mandataris de l’associació.
 - Ser informats sobre l’estat dels comptes i rebre informació sobre les activitats de l’associació,
 - Fer ús dels serveis comuns que l’associació estableixi o tengui a la seva disposició.
 - Formar part dels grups de treball.
 - Posseir un exemplar dels Estatuts.
 - Ser informats de la composició dels òrgans de govern i representació.
 - Ser oïts amb caràcter previ a l’adopció de mesures disciplinàries contra elis i ser informats dels fets que donin lloc a aquestes mesures.
 - Impugnar els acords dels òrgans de l’associació que estimi contraris a la llei o als Estatuts.
 
Article 6
Els deures dels membres de l’associació són:
- Ajustar la seva actuació a les normes estatutàries.
 - Complir els acords de l’assemblea general i les normes que assenyali la junta directiva per dur-los a terme.
 - Satisfer puntualment les quotes, despeses extraordinàries i altres aportacions que d’acord amb els Estatuts puguin correspondre a cada soci.
 - Mantenir la col·laboració que calgui per al bon funcionament de l’associació.
 
Article 7
Les causes de baixa a l’associació són:
- Per decisió de la persona interessada, la qual ho ha de comunicar per escrit a la junta directiva.
 - No satisfer les quotes fixades.
 - No complir les obligacions estatutàries.
 
Capítol III
Assemblea general
Article 8
- L’assemblea general és l’òrgan suprem de l’associació; els seus membres en formen part per dret propi i irrenunciable.
 - Els membres de l’associació, reunits en sessió de l’assemblea general legalment constituïda, han de decidir per majoria els assumptes que siguin competència de l’assemblea.
 - Tots els membres queden subjectes ais acords de l’assemblea general, incloent-hi els absents, els qui en discrepin i els presents que s’hagin abstingut de votar.
 
Article 9
L’assemblea general té les facultats següents:
- a) Modificar els Estatuts de l’associació.
 - b) Adoptar els acords relatius a la representació legal, la gestió i la defensa dels interessos dels seus membres.
 - c) Controlar l’activitat i la gestió de la junta directiva.
 - d) Aprovar els pressuposts anuals de despeses I ingressos, i la memòria anual de les activitats.
 - e) Elegir els membres de la junta directiva, destituir-los i substituir-los.
 - f) Establir les línies generals d’actuació que permetin complir les finalitats de l’associació.
 - g) Fixar les quotes que els membres de l’associació han de satisfer.
 - h) Dissoldre i liquidar l’associació.
 
Article 10
- L’assemblea general s’ha de reunir en sessió ordinària com a mínim una vegada l’any.
 - L’assemblea general s’ha de reunir amb caràcter extraordinari sempre que calgui, per requeriment de la junta directiva o bé quan ho sol·liciti un nombre de membres de l’associació que representi, pel cap baix, un 10 % de la totalitat; en aquest últim cas, ho ha de fer dins un període no superior a quinze dies.
 
Article 11
- La convocatòria de les sessions de l’assemblea general, tant de les ordinàries com de les extraordinàries, s’ha de fer per qualsevol mitjà que en permeti tenir constància. Els anuncis de la convocatòria s’han de col·locar en els llocs que es determinin, amb una antelació mínima de quinze dies. La convocatòria s’ha d’adreçar també individualment a tots els membres. La convocatòria ha d’especificar el dia, l’hora i el lloc de reunió, i també l’ordre del dia. S’han d’incloure preceptivament en l’ordre del dia de la sessió de l’assemblea general les qüestions que susciti cada grup de treball, sempre que prèviament s’hagin comunicat a la junta directiva.
 - Ei president o presidenta de l’associació presideix les sessions de l’assemblea general. Si no hi és, el substitueixen, successivament, el vicepresident o vicepresidenta o el o la vocal de més edat de la junta directiva. Ha d’actuar com a secretari o secretària la persona que ocupi aquest càrrec en la junta directiva o la persona que la substitueixi.
 - El secretari o secretària ha d’aixecar acta de cada sessió de l’assemblea general, en la qual s’ha de llegir Pacta de la sessió anterior a fi d’aprovar-la o de presentar-hi esmenes. De tota manera, cinc dies abans Pacta i qualsevol altra documentació han d’estar a disposició dels associats al local social.
 
Article 12
- La sessió de l’assemblea general queda vàlidament constituïda en primera convocatòria amb l’assistència d’un mínim d’ 1/3 dels associats amb dret de vot presents o representats.
 - Queda vàlidament constituïda en segona convocatòria sigui quin sigui el nombre d’associats presents o representats. La segona convocatòria s’ha de fer mitja hora després de la primera i al mateix lloc, i s’ha d’haver anunciat juntament amb la primera.
 
Article 13
- En les sessions de l’assemblea general, correspon un vot a cada membre de l’associació.
 - Els acords s’han de prendre per majoria simple de vots dels presents o representats, quan els vots afirmatius superin els negatius, sense que siguin computables els vots en blanc ni les abstencions.
 - Per adoptar acords sobre la separació dels membres, la modificació dels Estatuts, la dissolució de l’associació, la constitució d’una federació amb associacions similars o la integració en una d’existent, disposició o alienació de béns i remuneració dels membres de l’òrgan de representació, i l’elecció de la junta directiva, si es presenten diverses candidatures cal una majoria qualificada dels presents o representats, que resultarà quan els vots afirmatius superin la meitat d’aquets, tant en la primera convocatòria com en la segona.
 
Capítol IV
La junta directiva
Article 14
- La junta directiva regeix, administra i representa l’associació i està formada per:
 - a) el president o presidenta
 - b) el vicepresident o vicepresidenta
 - c) el secretari o secretària
 - d) el tresorer o tresorera
 - e) un mínim de tres i un màxim de nou vocals
 - L’elecció dels membres de la junta directiva s’ha de fer per votació de l’assemblea general.
 - L’exercici del càrrec és gratuït.
 
Article 1 5
1) Els membres de la junta directiva exerceixen el càrrec durant un període de quatre anys.
2) El cessament dels càrrecs abans d’extingir-se el termini reglamentari del seu mandat podrà esdevenir-se per:
- a) Dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit a la junta directiva.
 - b) Malaltia que incapaciti per exercir ei càrrec.
 - c) Baixa com a membre de l’associació.
 - d) Sanció per una falta comesa en l’exercici del càrrec.
 
Article 16
La junta directiva té les facultats següents:
- a) Representar, dirigir i administrar l’associació de la manera més àmplia que reconegui fa llei; i també, complir les decisions que prengui l’assembla general, d’acord amb les normes, instruccions i directrius que estableixi.
 - b) Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i per exercir tota mena d’accions legals i interposar els recursos pertinents.
 - c) Proposar a l’assemblea general l’establiment de les quotes que els membres de l’associació han de satisfer.
 - d) Presentar el balanç i l’estat de comptes de cada exercici a l’assemblea general perquè els aprovi, i confeccionar els pressuposts de l’exercici següent.
 - e) Elaborar fa memòria anual d’activitats i sotmetre-la a l’aprovació de l’assemblea general.
 - f) Contractar els empleats que l’associació pugui tenir.
 - g) Resoldre sobre l’admissió de nous socis.
 - h) Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d’una manera específica a un altre òrgan de govern de l’associació o que li hagi estat delegada expressament.
 
Article 1 7
- La junta directiva —els membres de la qual ha de convocar prèviament el president o presidenta— s’ha de reunir en sessió ordinària amb la periodicitat que decideixin els seus membres, que en cap cas no pot ser superior a SIS mesos.
 - S’ha de reunir en sessió extraordinària quan ho estableixi amb aquest caràcter el president o presidenta, o bé si ho sol·licita DOS deis membres que la formen,
 - Només poden formar part de la junta directiva els associats. Per ser membre de la junta directiva és requisit indispensable ser major d’edat, estar en ple ús dels drets civils i no tenir cap motiu d’incompatibilitat establert en la legislació vigent.
 - Les vacants que es produeixin durant el mandat de qualsevol deis membres de la junta directiva s’han de cobrir provisionalment pels escollits entre els esmentats membres fins a l’elecció definitiva per l’assemblea general convocada a aquest efecte.
 
Article 18
- La sessió de la junta directiva queda vàlidament constituïda si els membres han estat convocats amb antelació i hi ha un quòrum de la meitat més un.
 - Els membres de la junta directiva estan obligats a assistir a totes les sessions que s’estableixin, encara que, per causes justificades, poden excusar-se’n. L’assistència del president o presidenta i del secretari o secretària o de les persones que el substitueixin, és necessària sempre.
 - La junta directiva ha de prendre els acords per majoria simple de vots dels assistents.
 
Article 1 9
Els acords de la junta directiva s’han de fer constar en el llibre d’actes. En iniciar-se cada sessió de la junta directiva, s’ha de llegir l’acta de la sessió anterior perquè s’aprovi o es rectifiqui, si és procedent.
Capítol V
El president o presidenta i el vicepresident o vicepresidenta de l’associació
Article 20
- El president o presidenta de l’associació també ho és de l ajunta directiva.
 - Les funcions pròpies del president o presidenta són:
 - a) Dirigir i representar legalment l’associació, per delegació de l’assemblea general i de la junta directiva.
 - b) Presidir i dirigir els debats, tant de Ses sessions de l’assemblea general com de les de la junta directiva.
 - c) Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d’empat.
 - d) Establir la convocatòria de les sessions de l’assemblea general i de la junta directiva.
 - e) Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari o secretària de l’associació.
 - f) Les atribucions restants pròpies del càrrec i les que li deleguin l’assemblea general i la junta directiva.
 - El vicepresident o vicepresidenta o el o la vocal de més edat de la junta, per aquest ordre, han de substituir ei president o presidenta en cas d’absència o malaltia.
 
Capítol VI
El tresorer o tresorera i el secretari o secretària
Article 21
El tresorer o tresorera té la funció de custodiar i controlar els recursos de l’associació, com també elaborar el pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Ha de portar un llibre de caixa. Ha de signar els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Ha de pagar les factures que aprovi la junta directiva, les quals ha de visar prèviament el president o presidenta.
Et secretari o secretària o ei o la vocal de més edat de la junta, per aquest ordre, han de substituir ei tresorer o tresorera en cas d’absència o malaltia.
Article 22
El secretari o secretària ha de custodiar la documentació de l’assemblea, aixecar i signar les actes de les reunions de l’assemblea general i de la junta directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre d’associats.
El tresorer o tresorera o el o la vocal de més edat de la junta, per aquest ordre, han de substituir el secretari o secretària en cas d’absència o malaltia.
Article 23
Els vocals tenen les obligacions pròpies de! seu càrrec com a membres de la junta directiva, i també les que sorgeixin de fes delegacions o comissions de treball que la mateixa junta els encomani.
Capítol VIII
Les comissions o grups de treball
Article 24
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball, l’han de plantejar els membres de l’associació que vulguin formar-lo, i n’han d’assabentar la junta directiva i explicar les activitats que s’han proposat dur a terme.
Capítol IX
El règim electoral
Article 25
La junta directiva ha de convocar eleccions, com a mínim, un mes abans del termini de finalització del mandat.
Article 26
L’assemblea general ha d’elegir els membres de la junta directiva mitjançant votació per sufragi lliure i secret, en sessió extraordinària de caràcter electoral convocada a aquest efecte.
Tindran dret a vot per a l’elecció i a ser elegits càrrecs de la junta directiva tots els socis majors d’edat que estiguin al corrent de les obligacions amb l’associació en !a data en què tengui lloc l’assemblea.
Article 27
- Els socis que vulguin presentar-se a l’elecció ho han de comunicar a la junta directiva, com a mínim, quinze dies abans de la data en què hagin de tenir lloc les eleccions. La junta directiva ha de publicar fes candidatures en els cinc dies següents, moment en què començarà un termini de cinc dies per formular-hi reclamacions, Les reclamacions s’han de resoldre en els tres dies següents d’haver-se exhaurit el termini.
 - Els socis que ho desitgin es poden agrupar i constituir una candidatura completa, integrada per tants de candidats com càrrecs s’hagin d’elegir. El soci o sòcia que l’encapçali ha de fer la comunicació oportuna a la junta directiva, seguint el procediment establert en l’apartat anterior.
 
Article 28
- La mesa electoral ha d’estar formada pel president o presidenta, pel secretari o secretària i per un altre membre de la junta directiva, sempre que no siguin candidats, o si no per les persones que estatutàriament els substitueixin.
 - La mesa electoral s’ha de constituir el mateix dia en què tengui lloc l’assemblea i s’han de comprovar les candidatures presentades dins el termini i en la forma escaient per proclamar seguidament les candidatures elegibles.
 
Article 29
- Cada soci o sòcia ha de dipositar el seu vot en l’urna electoral. S’ha de proclamar la candidatura que hagi obtingut més vots. En cas d’empat, en el mateix acte s’ha de fer una nova votació entre les candidatures empatades i s’ha de proclamar la candidatura que hagi aconseguit més vots.
 - En cas que només s’hagi presentat una candidatura, no s’ha de fer la votació i s’ha de proclamar elegida la candidatura presentada.
 
Capítol X
El règim econòmic
Article 30
Aquesta associació no té patrimoni fundacional.
Article 31
Els recursos econòmics de l’associació es nodreixen de:
- Les quotes que fixa l’assemblea general per als seus membres.
 - Les subvencions oficials o particulars.
 - Les donacions, les herències o els llegats.
 - Les rendes del patrimoni mateix o bé d’altres ingressos que puguin obtenir-se.
 
Article 32
Tots els membres de l’associació tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes, de la manera i en la proporció que determini l’assemblea general, a proposta de la junta directiva. L’assemblea general pot establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques mensuals —que s’han d’abonar per mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la junta directiva— i quotes extraordinàries.
Article 33
L’exercici econòmic coincideix amb l’any natural i queda tancat el 31 de desembre.
Capítol XI
La dissolució
Article 34
Les associacions es dissolen pel compliment de les finalitats que en varen determinar la creació i, si no, per la voluntat dels associats expressada en l’assemblea general convocada a aquest efecte, així com també per les causes determinades en l’article 39 del Codi civil i per sentència judicial ferma.
Article 35
- Un cop acordada la dissolució, l’assemblea general ha de prendre les mesures oportunes tant pel que fa a la finalitat dels béns i drets de l’associació com a la finalitat, l’extinció i la liquidació de qualsevol operació pendent.
 - Els membres de l’associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.
 - El romanent net que resulti de la liquidació s’ha de lliurar directament a l’entitat benèfica o associació sense ànim de lucre que designi l’assemblea general .
 - Les funcions de liquidació i execució dels acords a què fan referència els punts anteriors d’aquest mateix article són competència de la junta directiva, si l’assemblea general no ha conferit aquesta missió a una comissió liquidadora especialment designada a aquest efecte.